Tekstil & Design

Design, syning, mønsterkonstruktion og tekstiltryk

Aktiviteter på Tekstil & DesignBilledgalleri

Har du lyst til at dykke ned i modens tendenser, håndværket og designprocesser?

Tekstil og Design er målrettet dig, der har lyst til at lære et håndværk, skabe noget med dine hænder, ud fra dine egne ideer, i et socialt fællesskab.

I løbet af året vil vi komme igennem forskellige forløb, der alle er udstikkere fra mode- og tekstilbranchen. Vi vil bruge vores hænder til at forme vores ideer – gå fra designpoces til endelige produkt. Der stilles ingen krav til dine evner inden du starter, men vi håber på at du har lysten til at suge til dig af de forskellige forløb du vil blive præsenteret for.

Vi arbejder på egne projekter, tæt sammen og øver os i at præsentere vores ideer og finde inspiration i hinanden og det omkring os.

På linjen vil vi også tage på forskellige relevante besøg, såsom Kolding Designskole eller diverse udstillinger.

Derudover har vi vores årlige linjefagstur, hvor vi har en uge sammen, med spændende udstillinger, museer og ikke mindst stofbutikker.

Design

Design er en konstant del af linjefaget. Alt hvad du laver udspringer af en ide og du vil få redskaber til at gribe dine ideer og kunne videreudvikle på dem. Dette er bl.a. igennem moodboards og kollektionsudvikling

Syning

Syning er nok den største del af linjefaget. Selvom du aldrig har siddet ved en maskine, vil du slutte af med at kunne sy dine egne bukser, kjoler, bluser eller store kostumer.

Konstruktion

Konstruktion er  håndværket bag alt tøj. Helt konkret er det udviklingen af det papirsmønster du bruger til at klippe dit stof efter. Du vil lære de helt elementære trin i konstruktionsudviklingen og bliver det en passion for dig er der ingen grænser for hvad du kan udvikle af beklædningsdele.

Tekstiltryk

I et kortere forløb skal vi lære at designe OG trykke vores egen metervare. Dette foregår med pensel, rammetryk,  linoleum, stencil eller hvad du ellers kan finde på at bruge, kun fantasien sætter grænser.

Tegning

Mange af jer har måske lagt blyanten fra jer for længst, men vi vil igennem et kortere tegneforløb, minde jer om hvordan I kan udtrykke jer igennem skitser og tegninger, så I kan vise hvad I tænker, uanset om drømmen er at være designer, konstruktør, tekstiltrykker eller skrædder, er dette et vigtigt redskab.

Bæredygtighed

Bæredygtighed og tekstilbranchen er to ting, der kan være svære at forene. Det er derfor vigtigt at vi, som forbrugere og designere, har kendskab til problematikkerne i det, samt hvad vi evt. kan gøre. Dette vil vi snakke- og lære om igennem et forløb om bæredygtighed i tekstilbranchen.

Det sociale

Vi arbejder hver for sig, men tæt sammen, i vores skønne kvistlokale. Der vil være fællesoplæg, men det meste af vores undervisning foregår med hyggesnak og musik, omkring jeres arbejde på jeres individuelle projekt. En god måde at lære på, er at vise andre hvordan man gør. Der vil derfor blive lagt vægt på at I er gode til og tør spørge hinanden om hjælp, hvilket også kan åbne for nye relationer.

Tekstil & Design

Skal jeg kunne sy inden jeg starter?

Nej, det er på ingen måde nødvendigt at du har siddet ved en symaskine før, vi starter roligt op, med gennemgang af det hele basale og syprøver til at styrke jeres færdigheder.

Er der både drenge og piger på holdet?

Både drenge og piger er i den grad velkomne til at vælge linjen, tekstil og design er for alle, der har lyst til at skabe noget med deres hænder.

Skal vi selv betalte for materialer?

Nej, skolen betaler for de materialer vi bruger i forbindelse med undervisning. Har ulyst til at lave noget i din fritid er det for egen betaling.

Skal man lave shows / forestillinger i løbet af året?

Vi bestræber os på at deltage i konkurrencer og opvisninger i løbet af året, men vi plejer at planlægge årets forestillinger i samarbejde med det pågældende elevhold. Du skal dermed indstille dig på at få trænet din evne til at stå på en scene

Skal man have sin egen symaskine med?

Nej, når du starter på linjen får du et bord og din egen maskine. Pladserne kan skifte,  men du vil altid have en plads med en symaskine.

Ture og oplevelser

Som en fast del af linjefaget, tager vi på en uges rejse sammen. Dette er for det sociale sammenhold og for at have fokus på vores fag.

De sidste par år har Tekstil og Design været I Paris. Paris er kendt som modens by og et oplagt sted at tage hen for at se på fede udstillinger, mennesker i gadebilledet og ikke mindst for at shoppe stof ved montmartres små sidegader.