Maden på Risskov Efterskole

Vi spiser godt på RES

Læs mereGalleri

På efterskolen lægger vi vægt på sund livsstil og en spændende og varieret kost.

Vi udfordrer jer med nye og spændende retter og der vil også blive serveret ”teenage-klassikere” i weekenderne.

Ud over de 3 hovedmåltider, morgenmad, middagsmad og aftensmad, som er obligatoriske, forkæler køkkenpersonalet os med formiddags-, eftermiddags- og aftenforfriskning. Du vil møde både bønner og fisk – alt sammen en del af en solid varieret kost. Vores køkken laver nærende og varieret mad.

NB: Det er muligt at få serveret vegetariske retter, hvis man som elev er vegetar ved skoleårets begyndelse. Der ud over laver vi selvfølgelig glutenfri kost til allergikere og tager hensyn til elever med allergener.

Morgenmad

• Yoghurt til smagt med årstidens frugt (Rabarber, jordbær, æble-kanel)
  • Lune boller og rugbrød
  • Ost, smør og marmelade
  • Havregrød om vinteren – ymer og drys om sommeren

Formiddagsforfriskning

• Gnaveboller m/u smør, marmelade
  • Frugt / grønt (tomater, agurk, gulerødder)

Frokost (eksempel på en uge)

Mandag: Dahl med salsa af tomater og stegte aubergine, raita og fladbrød.
Tirsdag: Skindstegt kulmule m. duka, cous cous med fennikel og forårsløg.
Onsdag: Stegt BBQ marineret kalkun spidskål og kartofler fra Niels på Samsø
Torsdag: Langtidstilberedt gris, sommerkål, asparges og spinat. Hvide kartofler og sauce estragon.
Fredag: Aspargessuppe med kødboller toppet med ærteskud og asparges.

– Udvalg af danske og udenlandske oste.
– Forskelligt frugt efter årstiden.

Eftermiddags forfriskninger:

Boller med marmelade, havregryn med mælk, øllebrød med flødeskum, Rugbrød med hummus/leverpostej.

Aftensmad

• Det store kolde bord – rugbrød pålæg, æg, salater
  • Sandwich med diverse fyld – italienske pølser, oliventapanade, hummus, falafel
  • Pasta salater – kylling, pesto, serrano, chorzio, bagte peberfrugter
  • Retster fra gårsdagens middag nyfortolket eller varmet op

Aftenforfriskning kl. 20.30Boller, havregryn, kage og rugbrød.

Weekenden

Vi spiser brunch kl. 10 og det er også her I som elever får lov at være medvælgere på aftensmaden – det er typisk klassikere som lasagne, burgere, pizza, pasta og kødsovs mm.